Nieuws

In een voorgaand blog heb ik het SAP Business Technology Platform (BTP) benoemd en een kleine tip van de sluiter opgelicht wat betreft de mogelijkheden die het SAP BTP Platform jou als SAP gebruiker kan bieden. In dit blog wil ik daar graag op verder gaan.

In het kort is het BTP platform de SaaS oplossing van SAP. Oplossingen zoals Ariba en SuccesFactors, hoewel pure SaaS oplossingen, draaien hier nog niet. Dit zijn oplossingen die ooit van andere bedrijven waren en zijn ingelijfd door SAP. Maar de diensten die SAP zelf ontwikkeld, denk bijvoorbeeld aan CPI (Cloud Platform Integration) worden allemaal uitgerold op het BTP platform. De diensten en oplossingen op het SAP BTP platform zijn uitgebreid. Te uitgebreid om hier te beschrijven. Wat ik persoonlijk altijd een heel goed startpunt vind om de mogelijkheden van dit platform te onderzoeken is het SAP Discovery Center (https://discovery-center.cloud.sap/). Hier eenmaal aangekomen kan je kiezen tussen “Missions” en “Services”. De “mission catalog” geeft je een stap-voor-stap handleiding hoe je bepaalde functionaliteit kan uitrollen. De “service catalog” geeft je een overzicht van alle services die op het BTP Platform draaien en wat daar de kosten van zijn. In dit blog wil ik verder inzoomen op de SAP Identity Authentication Services. Dit is een oplossing van SAP die jou kan helpen om alle verschillende oplossingen van SAP te ontsluiten met slechts 1 keer aanloggen. Oftewel Single Sign On (SSO). SSO is een zegen voor je gebruikers, een zegen voor security (want geen tientallen wachtwoorden die op een briefje onder het toetsenbord liggen….) maar soms een harde noot om te kraken voor je IT-afdeling.

De IAS van SAP, draaiend op het BTP platform, maakt een einde aan die harde noot. Je hoeft slechts eenmaal een koppeling te maken met jouw Corporate IdP, bijvoorbeeld Azure AD, en handelt daarna alles eenvoudig af in de IAS. Dit werkt eenvoudig en intuïtief. Zelfs het werken met meerdere Corporate IdP’s, niet ongebruikelijk na bijvoorbeeld een overname of fusie, is ondersteund en werkt eenvoudig. SAP IAS zien we telkens vaker ook als nieuwe “standaard” voor SSO-koppelingen met SAP SAAS producten zoals SuccessFactors, SAC, etc. Koppelingen met overige SAML2 Identity Providers is nog wel mogelijk binnen dit soort diensten, maar worden telkens vaker weggedrukt door een koppeling met SAP IAS.

Multi-factor Authentication (MFA) is een authenticatiemethode waarbij de gebruiker twee of meer verificatiefactoren moet opgeven om toegang te krijgen tot een applicatie. MFA is een kerncomponent van een sterk beleid voor identiteits- en toegangsbeheer (IAM).. is MFA voor jou een eis? Heel waarschijnlijk wel. Dit dwing je eenmalig af in je corporate IdP en vervolgens is dit gelijk ingericht voor al je applicaties die zijn gekoppeld aan de SAP IAS. De SAP IAS werkt hierbij als een Proxy. Snel, simpel, veilig.

Hierboven een voorbeeld van hoe dit op een SAP landschap ingericht zou kunnen zijn. De SAP IAS is hier het middelpunt waaraan vervolgens alle web gebaseerde applicaties gekoppeld kunnen worden. Of deze nou On-Premise, SaaS of Public Cloud zijn maakt niet uit. Ook integratie met een SNC oplossing t.b.v. SSO van de SAP GUI is hierbij mogelijk. De koppeling ten behoeve van een SSO voor de SAPGui is gebaseerd op het on-premise product “SAP NetWeaver Single Sign-On”. Deze kan aan iedere (willekeurige) IdP worden gekoppeld, waaronder IAS. Maar dit kan potentieel een dure oplossing zijn qua licenties.

Wanneer je denkt aan IT en automatisering dan denk je tegenwoordig ook automatisch al aan “de Cloud”. Bij SAP is dat niet anders. Al vele jaren heeft SAP een breed aanbod aan oplossingen die draaien in de cloud. Denk daarbij aan C4C (Cloud 4 Customer) en SuccesFactors, maar ook S/4HANA Cloud of SAP Rise.

Ook zijn er veel bedrijven, en waarschijnlijk ook jouw bedrijf, die experimenteren met oplossingen in de cloud of zelfs al een “cloud first” of “cloud only” strategie hebben. Echter, voor het draaien van je SAP ERP omgeving, of het nu ECC of S/4 HANA is, is het nog een grote stap om deze volledig in de cloud te draaien.

Ja, je hebt de ERP omgeving wellicht in Azure of AWS draaien. Maar daar zit je nog voor een groot deel zelf aan de knoppen. Jij bepaalt hoe groot de servers zijn, welke storage je daar onder hangt, hoe vaak je backups maakt en waar je die neer zet. Kortom, het is een IaaS (Infrastructure as a Service) oplossing.

Bij een SaaS oplossing (Software as a Service) geef je ook dit volledig uit handen. Je betaalt per gebruiker of GB data en wat er aan de achterkant gebeurt is volledig uit het zicht en buiten jouw controle. Het draaien van je ERP omgeving als een complete SaaS oplossing is misschien nog een stap te ver, maar waarschijnlijk heb je hierin al wel interesse. Overstappen met je ERP omgeving naar S/4HANA Cloud of SAP RISE is mogelijk interessant en het licentievoordeel kan aanzienlijk zijn en dus wil je dit wel onderzoeken.

En hier komt het SAP BTP (Business Technology Platform) om de hoek kijken. Mogelijk dat je hier al van gehoord hebt. Termen als SAP Cloud Platform, NEO en CloudFoundry zijn al een paar keer voorbij gekomen. Maar wat kan je ermee? En hoe verhoudt zich dit tot jouw ERP omgeving?

In het kort is het BTP platform de SaaS oplossing van SAP. Oplossingen zoals Ariba en SuccesFactors, hoewel pure SaaS oplossingen, draaien hier nog niet. Dit zijn oplossingen die ooit van andere bedrijven waren en zijn ingelijfd door SAP. Maar de diensten die SAP zelf ontwikkeld, denk bijvoorbeeld aan CPI (Cloud Platform Integration) worden allemaal uitgerold op het BTP platform.

Welke oplossingen zijn dit allemaal? En, hoe integreren ze met elkaar, met SAP ERP en alle andere oplossingen van SAP? De term “Keep the core clean” heb je waarschijnlijk ook al voorbij horen komen. Hoe helpt het BTP platform je daarbij? In de komende weken schrijf ik een aantal blogs waarin ik deze oplossingen onder de loep leg en beschrijf wat je ermee kunt en hoe ze te gebruiken.

De toekomst van SAP Integratie met… SAP!

Even leek het er de afgelopen jaren op dat SAP de spreekwoordelijke boot zou gaan missen als het om integratie gaat.

De on-premise SAP Process Orchestration oplossing kreeg een end-of-life datum van 2030, waarbij het de verwachting is dat er na jaren van  XI, PI en PO uiteindelijk geen on-premise opvolger meer zal zijn en daarmee een tijdperk ten einde komt voor de mensen en organisaties die hiermee hebben gewerkt.

Ook hebben we gezien dat de SAP cloud integratie oplossingen de afgelopen jaren lang niet op alle fronten het volwassenheidsniveau hebben gehad dat aansloot bij de business requirements. Tevens was daarbij het licentiemodel regelmatig aan verandering onderhevig en niet altijd even gunstig voor organisaties.

Niet voor niets zien we daarom een groeiend marktaandeel van non-SAP integratie oplossingen zoals Boomi en Mulesoft. Deze oplossingen hebben al jaren een hoog volwassenheidsniveau met een transparant en veelal laagdrempelig pay-per-use licentiemodel. Daarnaast hadden deze oplossingen een aantal onderscheidende features te bieden zoals:

  • het operationeel zijn binnen een hybride architectuur;
  • de compatibiliteit met de bekende third-party applicaties;
  • machine learning technology om met grote snelheid integratiescenario’s te realiseren op basis van crowdsourcing.

Echter… SAP heeft in de tussentijd niet stil gezeten en lijkt zich te hebben herpakt! We zien dat SAP met de herpositionering van het SAP Business Technology Platform en de doorontwikkeling van de SAP Integration Suite een enorme vlucht heeft doorgemaakt.

SAP positioneert de Integration Suite als een strategische pijler die organisaties in staat stelt om de digitale transformatie naar een Intelligent Enterprise te maken. Het is daarom niet voor niets dat SAP de slogan “Intelligent Enterprises Are Integrated Enterprises” regelmatig laat terugkeren. Deze ontwikkeling uit zich op een aantal gebieden:

  • Door de volwassenheid en groei van het aantal services binnen het Business Technology Platform en de Integration Suite is SAP inmiddels in staat om complexe businessvraagstukken op het gebied van integratie eenvoudig te beantwoorden. Om organisaties hierbij te ondersteunen heeft SAP de ISA-M methode ontwikkeld, deze methode draagt bij om middels het opstellen van integratieprincipes en -richtlijnen een goede visie op integratie architectuur te ontwikkelen.
  • Of het nou om A2A, B2B of B2G integratie gaat, op veel fronten is er standaard content beschikbaar welke kan zorgen voor een enorme speed of delivery. Zeker op het gebied van B2B, waar de grootste complexiteit de functionele vertaling naar de integratie is, kan middels de Integration Advisor gebruik gemaakt worden van machine learning technologie om, aan de hand van veelgebruikte transformaties, met een voorstel te komen.
  • Voor een inmiddels groot en groeiend aantal S/4 HANA processen, of het nou gaat om Source-to-Pay, Hire-to-Retire of Lead-to-Cash, zijn middels de API Business Hub standaard content beschikbaar welke op een Netflix-achtige wijze worden aangeboden. Deze content bevat kant-en-klare templates welke binnen de Integration Suite gebruikt of ontsloten worden naar andere applicaties of organisaties middels Cloud Integration of API Management.
  • Met de inzet van de Open Connectors service is het opzetten van de connectivity en on-boarding van veel bekende third-party applicaties gecentraliseerd en eenvoudiger geworden voor cloud integraties omdat hiermee veel werk uit handen wordt genomen.
  • Een algemene ontwikkeling binnen het integratiedomein is dat organisaties steeds meer behoefte krijgen aan event-driven integratie om vervolgens middels een publish/subscribe principe de data binnen het IT landschap aan te kunnen bieden. Hier speelt de Event Mesh service een belangrijke rol; door in te haken op de standaard proces gestuurde back-end events als trigger kunnen tal van integratiescenario’s uitgevoerd worden.

Door de toenemende adoptie van cloud hyperscalers zoals Azure, AWS en Google, het grote aanbod van documentatie, trainingen en certificeringen voor de Integration Suite en tevens de aanwezigheid van migratietools zullen het draagvlak van het Business Technology Platform en de Integration Suite de komende jaren in de markt versterken.

Wat echter nog wel mist, is de mogelijkheid tot een volwaardige hybride architectuur. Organisaties die voor hun continuïteit 24/7 afhankelijk zijn van bedrijf kritische on-premise integratieprocessen zullen wellicht nog huiverig zijn om deze ground2ground integraties naar een public cloud te migreren. Gelukkig heeft SAP deze feature, een on-premise runtime genaamd “integration cell”, op de roadmap staan voor 2022, tot die tijd kunnen organisaties nog even gebruik maken van SAP Process Orchestration.

Heeft dit uw interesse gewekt en wilt u meer weten over SAP integratie? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Joost Weghorst
SAP Integratie Architect Twizt

Als ZZP’er ben je zelfstandig en je eigen werkgever. Dus niet in dienst van een organisatie als werknemer. Dit betekent dat je vanuit een eenmanszaak of BV alles zelf dient te regelen zoals arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioen en belasting. En je zult zelf commercieel actief moeten zijn en investeren in sales en netwerk om voldoende werk binnen te halen. Ook heb je te maken met de onzekerheid over een regelmatig inkomen. De risico’s als ZZP’er zijn groter, maar daar staan dan ook ruimere verdiensten tegenover. Bij een Next Level Onderneming als twizt is het verschil met een ZZP’er dat je ongeveer iets minder overhoudt, maar daarvoor krijg je wel de voordelen en zekerheid van werknemerschap voor terug, denk bijvoorbeeld aan:
  • zekerheid van voldoende werk en continu inkomen;
  • grote mate van vrijheid;
  • ruimte voor ondernemerschap binnen de organisatie;
  • werken in een team met collega’s, waar het delen van kennis en ervaring vanzelfsprekend is en je bij problemen er niet alleen voor staat;
  • het gevoel en de waardering om onderdeel van een collectief te zijn;
  • zelf onderdeel van de organisatie zijn middels opbouw van aandelen en invloed op strategie en bedrijfsvoering
Next Level Ondernemen combineert het goede van werken bij traditionele IT en Freelance werken. Het bewust worden van de marginale toegevoegde waarde van Management en Overhead bij traditionele IT bedrijven, geeft ruimte voor een revolutionair organisatiemodel waarin een nieuwe manier van denken en werken mogelijk is. Daarnaast geeft het ook ruimte voor substantieel meer verdiensten. Weliswaar 10% verdiensten minder dan een ZZP’er, maar wel 25% meer dan een traditionele werknemer.

Geïnteresseerd in Next Level Ondernemen; neem contact op met

Wim Martens +31 6 11 042 570 Stuur e-mail

Twizt doet aan Next Level Ondernemen je ontvangt niet alleen 25% meer beloning voor wat je werkzaamheden, maar krijg je ook de vrijheid en zelfstandigheid om te ondernemen.
In een team met vakgenoten geef je zelf vorm en inhoud aan je werk, waardoor hier meer voldoening uit te halen is.

Waarom NLO?

NLO begint bij het besef dat ervaren consultants zichzelf prima kunnen managen. Dat huidige organisatievormen zich nauwelijks of langzaam aanpassen aan de huidige (technische ) ontwikkelingen. Dat onderscheid tussen werkgever en werknemer vervagen. Dat consultants even goed mogen delen in het resultaat als de aandeelhouders.
Dat klanten behoefte hebben aan trusted advisors met commitment en onafhankelijkheid.

Wat zijn de uitgangspunten van NLO:

– Het ondernemen door ervaren consultants zelf
– Met een minimale overhead kun je prima ondernemen
– Technologische ontwikkeling maakt efficiënt organiseren mogelijk
– Volledige transparantie
– Verandering; De wereld heeft de laatste jaren niet stil gestaan.

Wat is NLO en hoe werkt het?

  • Een NLO organisatie heeft geen management, kantoor, HR, secretariaat of mensen die zorgen dat jij je uren maakt en jou tevreden moeten houden.
  • De directie draagt zorg voor de volledige Commercie en Operatie. Dus voor opdrachten wordt gezorgd. Hiervoor is slechts 1 consultantsbudget beschikbaar. Dus de gehele directie verdient evenveel als 1 consultant.
  • Administratie en overige noodzakelijke overhead worden uitbesteed.
  • De consultants zorgen zelf voor de uitvoering van de opdrachten, ontwikkeling van kennis en de propositie voor klanten.
  • Gezamenlijk met je collega’s wordt de richting van de NLO-organisatie bepaald.

Wat levert NLO je op?

Bij een NLO organisatie ontvang je gemiddeld 23% meer dan bij een traditionele IT-organisatie en met dezelfde zekerheid. Dat is mogelijk doordat de overhead 65% lager is en de aandeelhouders met een lager resultaat genoegen nemen. We praten bij Twizt over 4 salariscomponenten:

  1. Het budget; dit is afhankelijk van het level waarop je acteert (3 levels). Met dit budget wordt een goed basissalaris, vakantiegeld, mobiliteit, alle onkosten en pensioen gedekt.
  2. De consultant deelt mee in 1/3 van zijn productiviteit
  3. Alle consultants delen jaarlijks voor 1/3 mee in de winst van Twizt
  4. Alle consultants hebben recht op de waardevermeerdering van 1/3 van de aandelen.

Naast meer financiële ruimte ontstaan er binnen een NLO-organisatie veel mogelijkheden, die zich vertalen in:
– Meer bewustzijn van en meer voldoening uit je werk
– Meer vrijheid en eigen invulling
– Zelfstandig werken
– Teamwork en ondernemen
– 20% meer inkomsten en met dezelfde zekerheid als bij traditionele IT organisaties

Interesse? Kom een met ons praten, wij zijn te bereiken via :  

info@twizt.nl

Wim Martens
+31 6 11 042 570
Stuur e-mail

Hans Pluim
+31 6 48 431 749
Stuur e-mail


 

In een sterk veranderende wereld werken SAP gebruikers vaak in meerdere applicaties en/of met remote diensten. Het bijhouden van complexe wachtwoorden voor al deze omgevingen voor eindgebruikers betekent meestal dat men regelmatig hetzelfde wachtwoord kiest of een variatie hierop.

Voor een veilige werkplek is het daarom van groot belang om via de juiste methodiek de eindgebruikers op basis van Single Sign-On in te kunnen loggen.

In een wirwar van diverse SAP technologieën en mogelijkheden kan het soms lastig zijn om te weten welke techniek waar precies ingezet kan worden en wat hiervan de diverse voor- en nadelen zijn. Ook voor systemen die verbonden zijn met het internet is het gebruik van extra veilige communicatieprotocollen uiterst belangrijk.

Voor een veilige werkplek is het daarom van groot belang om via de juiste methodiek de eindgebruikers op basis van Single Sign-On in te kunnen loggen.

Laat twizt u helpen met het inventariseren en uitrollen van deze oplossingen.

 

Zuiver ICT is een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen en implementeren van Intelligente Algoritmes, met als doel het optimaliseren van de bedrijfsprocessen en de operationele organisatie.

De data specialisten van Zuiver ICT hebben hierbij veel kennis en ervaring opgebouwd over de wijze waarop organisaties zich ontwikkelen richting een data-gedreven organisatie. Uit deze ervaring blijkt dat de basis, het op orde hebben van je data, een groot knelpunt is om die stap te kunnen zetten. Dit is een grote voorwaarde om voorspellende analyses effectief in te zetten met behulp van onder andere Machine Learning en Artificial Intelligence.

Twizt is een businessconsultancy bedrijf dat zich richt op Technologie, Data en Integratie en de combinatie van deze disciplines.  Binnen de samenwerking zal Twizt zich met name toeleggen op consultancy op het gebied van data en data-management. Gezamenlijk zijn wij in staat zijn om organisaties te ondersteunen bij de bewustwording van de stip op de horizon en het ontwikkelen van de route die leidt tot het inzetten van Intelligent Solutions, gebaseerd op Artificial Intelligence.